Saga o ludziach lodu – Margit Sandemo

Autor: Margit Sandemo

Tytuł: Saga o ludziach lodu. Zauroczenie. 
Tytuł oryginalny: Trollbunden 
Wydawnictwo:  Nordi-Press
Tłumaczenie: 
Iwona Zimnicka
Lektor: Sylwia Nowiczewska 
Język oryginału: angielski
Gatunek: fantasy
Format: audioobook/ MP3
Czas trwania: 9 godzin 35 minut
Data wydania: 2018
Data premiery: 25.03.2020
Tom: I
Ocena na Nakanapie.pl : 8,5
Ocena na Lubimy Czytać.pl : 7,4
Moja ocena: 8/10
Audiobook dostępny na Empik Go i  na stronie Empiku

 Opis wydawcy:
Silje, córka Arngrima, miała zaledwie 17 lat, gdy zaraza w 1581 roku zabrała wszystkich jej bliskich. Wygłodniała, zziębnięta z dwójką osieroconych dzieci, podążała ku miejscu za miastem, gdzie palono zwłoki zmarłych; tak bardzo pragnęła rozgrzać się przy ognisku. W tej dramatycznej chwili zaopiekował się nią tajemniczy mężczyzna - człowiek z rodu Ludzi Lodu, którego wygląd wzbudzał w dziewczynie strach, a jednocześnie dziwnie pociągał...

Opis: 
Razem z Silje cofamy się do przeszłości, do XVI wieku. W czasach, w których toczy się akcja powieści, panuje zaraza. Główna bohaterka musi się ratować i odchodzi z domu. Opuszczona przez wszystkich szuka lepszego miejsca. Po drodze odnajduje dwoje dzieci i spotyka tajemniczego człowieka. 

Jakiś czas temu usłyszałam o Sadze ludzi lodu i chciałam zapoznać się z tą serią. Niestety, nie mogłam znaleźć egzemplarza książki. Tak jakby popularna saga nie była dostępna. Z pomocą przyszedł mi niedawno Empik Go. Ostatnio mam fazę na audiobooki i gdy gdzieś jadę, spaceruję, albo idę po zakupy, lubię zapoznawać się z różnymi historiami. W październiku był to właśnie pierwszy tom Sagi o ludziach lodu. Im dłużej słucham tym bardziej jestem tą historią zaintrygowana, jestem też bardzo ciekawa, co można zamieścić w tylu tomach. Nie wiem, czy uda mi się dotrzeć do końca sagi, ale spróbuję. Dzięki aplikacji mam szansę poznać całą historię. 

Margit Sandemo w swojej sadze stworzyła intrygującą historię. Główna bohaterka jest siedemnastoletnią dziewczyną, wbrew pozorom bardzo odważną i silną. Silje to bohaterka, która nie jest postacią papierową i sztuczną, to osoba z krwi i kości. Czasem jej zachowanie zastanawia, innym razem jest zaskakujące i nie jest do przewidzenia, ale był również moment, kiedy mnie zirytowała swoim zachowaniem. Aczkolwiek ocenę wolę pozostawić Wam. 

Tajemniczego mężczyzny opisywać nie chcę, ponieważ zbyt wiele mogę Wam przez to zdradzić. Mnie ta postać ujmuje i bardzo jestem ciekawa jakie są Wasze odczucia względem niej. (Oczywiście to do tych, którzy znają). 

W powieści Sandemo bardzo podoba mi się wprowadzenie historii z XIII wieku, która w pewnym sensie uzupełnia pierwszy tom, ale jest również rodzajem punktu kulminacyjnego. Autorka pisała w taki sposób, że ja nie mogę się domyślić tego, co będzie dalej. Owszem są momenty sygnalizujące, ale to nie zawsze oznacza zapowiedź kolejnych wydarzeń. Pisarka zostawia nutkę tajemniczości – ZAWSZE.  Całość jest bardzo, bardzo ciekawa. 

Dużym plusem jest dla mnie realistyczność, opis wiosek i poglądów bohaterów. Wtedy możemy się lepiej wczuć się w atmosferę powieści, w XVI wiek. Mamy możliwość cofnięcia się w przeszłość. 
To, co przykuwa również moją uwagę, to wielowątkowość. Historia nie opiera się tylko na doświadczeniach Silje, jest kilku ważnych bohaterów – dzięki temu Sandemo unika monotonii. 

I na koniec chciałam się z Wami podzielić tym, że Pani Sylwia Nowiczewska, która jest lektorką tej powieści robi to moim zdaniem świetnie. Zmiany tonacji, sygnalizowanie nastrojów bohaterów, ich wewnętrznych przeżyć, wzrost napięcia. Moim zdaniem klasa sama w sobie i za to dziękuję, ponieważ dzięki temu mam ogromną przyjemność ze słuchania! 

Polecam i zachęcam tych, którzy nie znają tej sagi!


Paulina_possi 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz


Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, bardzo mnie motywują do działania. Warto pozostawić po sobie ślad :).