IZZAK - rozmowa z Weroniką Borowiak o trzecim tomiku.

 

W tym roku Weronika Borowiak wydała swój trzeci tomik pod tytułem Izaak. Od siebie mogę powiedzieć, że jest to zupełnie inny tomik niż dwa pozostałe. Bardzo interesujący, to spojrzenie na otaczający nas świat z nieco innej perspektywy. Jeśli znacie dwa pozostałe tomiki, dowiecie się, że pokazuje zupełnie inne oblicze Weroniki. Myślę, że to jest jeden z powodów, dla którego warto się nim zainteresować. Gdy rozmawiałyśmy o jej trzecim tomiku, postanowiłyśmy zrobić (tradycyjnie) trzeci wywiad. I w mojej głowie narodziło się kilka pytań. Oto one:




1.      Dlaczego tomik nosi tytuł Izaak?

Myślę, że każdy zna postać i historię Abrahama. Uznają ją nie tylko chrześcijanie. Uważam, że biblijny Izaak był takim dopełnieniem obietnicy i nadzieją. I nadając taki tytuł chciałam żeby ten tomik przekazywał właśnie te dwie wartości.

2.      Dlaczego taki obraz i kolor tomiku?

Obraz, który namalowała moja mama jest wzorowany na zdjęciu. Jestem na nim ja. Jest to bardzo znaczące miejsce, jest to Jerycho. Myślę, że podróż do Ziemi Świętej, od której wszystko się zaczęło, dużo we mnie zmieniła. I wracając do tych wspomnień mam w swojej głowie zdanie: „Runęły mury Jerycha”(Hebr. 11,30). Uważam, że każdy odwiedzający Izrael, Jerozolimę i Palestynę zauważa różne formy istniejących podziałów. Ja również miałam gdzieś w sobie takie „bariery”, które pewnego dnia po prostu runęły. Dlatego poprosiłam moją mamę, która zawsze tworzy pierwsze strony moich tomików o namalowanie właśnie takiego obrazu. A jeśli chodzi o kolor to po pierwsze symbolizuje on właśnie nadzieję, a po drugie zielony jest moim ulubionym kolorem.

3.      Czemu pojawia się takie motto?

Cytat, który umieściłam na początku tomiku jest fragmentem Biblii z księgi Jozuego (Joz. 24,3). Myślę, że każdy z Was nie raz słyszał ten werset, ale chciałabym żebyście przed zapoznaniem się z moimi wierszami, zajrzeli do tego rozdziału.  Wydaje mi się, że w tych słowach zawiera się cała myśl, jaką niesie tomik. Zdanie z przywołanej księgi jest pełne nadziei i radości. Mam nadzieję, że ono zachęci Was do zagłębienia się w rozważania o Murach Jerycha. 

4.      Dlaczego tomik jest podzielony na części?

Chyba już nikogo nie dziwi podział, który zawsze wykorzystuję w tomikach. Pierwsza część to wiersze, które opowiadają o Palestynie, o moich wrażeniach i odczuciach, poniekąd o tym czego tam doświadczyłam i o ludziach, których tam poznałam. Druga część to wiersze, które opowiadają o tym co działo się w mojej artystycznej przygodzie poza tą całą „arabską historią”. A ostatnia część, czyli jeden wiersz jest taką esencją i podsumowaniem całego tomiku.

5.      Który wiersz z tego tomiku jest Twoim ulubionym?
Mój ulubiony wiersz jest umieszczony na ostatniej stronie. Mówi on o niesprawiedliwości, o walce, która jest wielką niewiadomą. Myślę, że jest on bardzo uniwersalny i relacje, jakie tam zawarłam można porównać do różnych sfer życia. Przed tym wierszem umieszczony jest pewien cytat. Chciałam nim zwrócić uwagę, że najgorszym wyborem, jakiego możemy w życiu dokonać jest bierność.

6.      Czy kultura arabska, która jest zupełnie inna, inspirowała Cię podczas pisania tomiku?

Miałam ogromne szczęście, ponieważ w Betlejem poznałam Ibrahima. Gdyby nie to spotkanie myślę, że ten tomik nie miałby takiej formy. Uważam, że zawsze ciekawi nas to, co jest inne i nieodkryte. Ja miałam okazję, chociaż trochę poznać ten arabski świat, dzięki rodzinie Ibrahima, jego znajomym, którzy mają wielkie serca.

7.      Czy z tych wierszy składa się jakaś historia?

Myślę, że po przeczytaniu tomiku każdy może pewną historię dostrzec. I dobrze, bo zawsze staram się, żeby za książką szło coś więcej niż zbiór wierszy.

8.   Jaką dałabyś radę tym, którzy zastanawiają się nad wydaniem swoich utworów? / Co byś powiedziała tym, którzy stawiają pierwsze kroki?

Bardzo ważne jest to żeby czytać i pisać swoje utwory. Mi bardzo dużo dała praca nad korektą moich wierszy. Dostaję wtedy cenne uwagi, które potem staram się wykorzystywać podczas tworzenia nowych tekstów.

9.      Co planujesz dalej? Jakiś konkretny motyw?

Plany mam, ale kiedy i w jaki sposób je zrealizuję chcę pozostawić w tajemnicy.

 





Na koniec krótkiej rozmowy z Weroniką, chciałybyśmy zaprosić Was na konkurs!

Zasady zabawy:

W konkursie wygrywają 3 osoby! Nagrodą są tomiki Weroniki pod tytułem: Izaak.

Aby wziąć udział w zabawie należy: 

1. Obserwować profil Weroniki na Instagramie (link)
2. Obserwować mój profil na Insagramie: Paulina_possi (link)
3. Zaobserwować mój FP na Facebooku: Pasja naszym życiem 
4. Odpowiedz w komentarzu pod tym postem: Czym jest dla Ciebie poezja? 

Konkurs nie ma nic wspólnego z platformą; Blogger, ani Instagram. 
Zabawa trwa od 25.09 do 10.10. 2020.
Wygrają osoby, których odpowiedzi najbardziej będą nam się podobały.
Sponsorem nagrody jest Weronika. 
Wysyłka tylko na terenie Polski. 

Paulina_possi

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz


Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, bardzo mnie motywują do działania. Warto pozostawić po sobie ślad :).