Wywiad z Gabrielą Kotas #poetyckipaździernik



Szanowni Autorzy, Drodzy Czytelnicy! 

Nadszedł październik i oficjalnie rozpoczynamy nasze wydarzenie Poetycki październik i chciałabym Was zaprosić do przeczytania wywiadu z Gabrielą Kotas. Gabrysię poznałam przy okazji recenzowania jednej z książek jej autorstwa. Była to Bez(ludna) wyspa. Gdy zaczęłyśmy z dziewczynami tworzyć wydarzenie, Gabrysia była pierwszą autorką, o której pomyślałam. 

Zachęcam Was serdecznie do przeczytania wywiadu i zapoznania się z twórczością Autorki. 

Gabrysiu, na wstępnie chciałabym zapytać; jak się zaczęła Twoja przygoda z pisaniem? I co Cię do niego inspiruje?

Moja przygoda z pisaniem, zaczęła się od bloga. To tam pojawiły się moje wiersze - a raczej życiowe refleksje w formie wierszy, z których potem na prośbę czytelników, zaczęły powstawać kolejne tomiki. 

Wyrażasz się poprzez tworzenie powieści, które jak sama wiem niosą ze sobą mocną treść, przemyślaną i bardzo dojrzałą. Jesteś na naszym wydarzeniu obecna, jako poetka. Więc chciałam Cię zapytać: czym jest dla Ciebie poezja? 

Poezja dla mnie jest głosem Duszy i serca, w dosłownym tego słowa znaczeniu. Piszę to co czuję, bez większego zastanawiania się, poprawiania itp. Nie wyobrażam sobie na przykład, pisania poezji w oparciu o jakiś kurs. Jest to dla mnie niepojęte. Tylko wtedy gdy piszę to, co czuję, powstaje najprawdziwsza poezja

Anielska ławeczka jest tomem, który prezentujemy w wydarzeniu. Z tego, co wiem List do mamy jest Twoim najbardziej znanym wierszem, ale również niezwykłym. Wydaje mi się, że jest Ci bliski i ważny, bo nie się ze sobą niesamowity przekaz. Jaki inny wiersz jest dla Ciebie ważny i jaki jest Twoim ulubionym?

Moim ulubionym i jednym z najważniejszych wierszy, jest Codzienność – wiersz ten także znajduje się w Anielskiej ławeczce.

Miałam kiedyś okazję przeczytać go w programie „Pytanie na śniadanie” i wiem, że mój mąż słuchając go z drugiej strony ekranu, bardzo się wtedy wzruszył. Jest to wiersz o nas i o naszej codzienności

Skoro rozmawiamy o poezji, to czy uważasz, że jesień to idealna pora dla zanurzenia się w poezji?

Myślę, że to nie ma większego znaczenia. Dla mnie każda pora roku jest idealna, by opisać piękno świata, przyrody czy też swoich emocji. Jesień jest może nieco bardziej nostalgiczna, ale ja staram się by akurat tej nostalgii unikać, a raczej przekazać światu więcej uśmiechu i optymizmu.

Czy masz ulubionego poetę/poetkę, jeśli tak to za co lubisz jego/jej wiersze?

Uwielbiam wiersze Haliny Poświatowskiej. Trudno mi powiedzieć, za co lubię jej wiersze. Czuję je sercem i są mi bardzo bliskie.

Pytania można powiedzieć z pisarskiego kącika: Gdy piszesz wiersz to go w jakiś sposób planujesz czy raczej piszesz spontanicznie, a pomysły pojawiają się nagle – czyli jak wena, nie wiadomo, kiedy? 

Nigdy nie planuję, ani tego że napisze wiersz ani tez tego o czym on będzie. To przychodzi nagle. Wtedy siadam i piszę, a jeśli jestem w terenie – to nagrywam. 

Masz jakieś pisarskie rytuały?

Chyba nie mam czegoś takiego, u mnie wszystko odbywa się spontanicznie.

Teraz mam takie pytania, które są skierowane do Ciebie, ale dotyczą również nas – czytelników. 

Co chcesz przekazać swoim czytelnikom?

Zarówno w moich wierszach, jak i w prozie chcę przekazać to, że nigdy na nic nie jest zbyt późno, że nie ma sytuacji bez wyjścia i że jesteśmy sobie wzajemnie potrzebni. 

Pytanie trochę, które może zadać zaczytany człowiek, zaczytanemu człowiekowi: jakie są trzy książki, które poleciłbyś każdemu? 

 Rozmowy z Bogiem, Sztuka prostoty i Kawiarnia na końcu świata.

Na koniec, chciałabym zapytać również o takich jak ja. Czyli ludzi przed debiutem czy to w prozie, czy poezji. Jaką radę udzieliłabyś początkującym twórcom?

Chyba taką, żeby się nie poddawać. Łatwo nie jest, ale jeśli to twórczość jest drogą właściwą i zgodną z planem naszej ziemskiej wędrówki, to wszystkie przeszkody zostaną pokonane. 

Rozmowę przygotowała Paulina Ochęcka, autorka bloga Pasja naszym życiem

Zapraszam Was też drodzy do wsparcia Gabrysi w wydaniu drugiego tomu powieści Uśpione niebo.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz


Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, bardzo mnie motywują do działania. Warto pozostawić po sobie ślad :).