Cisza – Anna Wirowska



Kiedy jest poezja – poeci też są poezją. Prawdziwy poeta nie jest poetą. Prawdziwy poeta jest poezją.

źródło: Edward StachuraFabula rasa


Poezja, dla mnie bardzo ważny element literatury, ale również mojego życia. To taki rodzaj literatury, który potrafi dotknąć każdego człowieka w inny sposób, to właśnie poezja ma najwięcej interpretacji. Jest niejednoznaczna, ale właśnie tym potrafi kusić i jednocześnie zwodzić. Może moje porównanie wyda się dziwne, ale nie raz tak sobie myślę, że z nią jest tak: jak z Tomem i Jerrym. Poezja zawsze wymyka się ludzkim granicom, pomysłom. Człowiek, człowieka może zaskoczyć swoim słowem. I to jest w niej właśnie takie fascynujące. 

Poezja Pani Anny Wirowskiej moim zdaniem jest subtelna, delikatna, jednak w swojej lekkości potrafi zmieścić naprawdę wiele. Znajdziemy w tomiku wiersze, które zdecydowanie zatrzymają nas na chwilę. Przystaniemy w świecie słowa i popatrzymy na swój własny, na codzienność. Możemy poprzyglądać się naszym relacjom, na przykład miłości. Dobrze wiemy, że to uczucie, które niejedno ma imię. Możemy też przez słowa Pani Anny spojrzeć na nasze ludzkie emocje, te pozytywne, ale też smutek, czy ból. Mnie bardzo poruszyły utwory dotyczące wiary, Boga i naszej relacji z Nim. Niesamowicie poruszył mnie wiersz pod tytułem Serce Jezusa, w tomiku na 100 stronie. Jest w nim, coś, co uwielbiam w poezji. Przepełnia go... nadzieja, czyli wartość, która nigdy nie powinna gasnąć w naszym życiu. 

W wierszach Pani Anny, myślę, że każdy może znaleźć dla siebie ważne przesłanie, ma szansę na spotkanie ze słowami, które mogą poruszyć ważne struny w życiu, w nas samych. 

Napisałam o moich odczuciach, pora powiedzieć odrobinę o podziale tomiku:

Podzielony jest na cztery części, trzy pierwsze to wiersze zebrane z innych tomików. Czwarta zawiera utwory najnowsze. Tomik i ostatnia z części, mają taki sam tytuł. 

1.  Pokora i pycha  (2013), 2. Kobieta-matka-żona  (2012), 3. Życiowa układanka (2015), 4. Cisza

Są jeszcze dwa aspekty, o których chciałabym napisać, przy okazji recenzji.

Każda z części tomiku, ma pewien wstęp, są nim cytaty. Można powiedzieć, że to motta, które wprowadzają nas w temat utworów. Mnie to jakoś ujęło i zwróciło moją uwagę, dlatego chciałam się tym podzielić.  Autorka wykorzystuje cytaty z Biblii, lub fragmenty swoich wierszy. 

Chciałabym u autorki docenić umiejętność rymowania. Pisanie wierszy nie należy do prostych, a tworzenie rymowanych, to już naprawdę wysoka półka. Przynajmniej ja to tak odczuwam. Pani Anna, robi to naprawdę dobrze, wiersze mają swój rytm. 

Moim zdaniem warto sięgnąć po tomik, ponieważ można znaleźć w nim wiele dla siebie. Myślę, że będzie dobry dla osób, którzy dopiero otwierają się na poezję, ale również dla "wyjadaczy" oraz zainteresowanych poezją współczesną. 


Za możliwość przeczytania i zrecenzowania tomiku dziękuję: Pani Annie Wirowskiej, Wydawnictwu Rezonans oraz Klubowi Recenzenta NaKanapie.pl. 

Zapraszam również na recenzję na NaKanapie.pl klik

Autorka: Anna Wirowska
Tytuł: Cisza (wiersze zebrane)
Wydawnictwo: Rezonans
Rok wydania: 2021
Poezja
Moja ocena: 8/10

Paulina_Possi 


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz


Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, bardzo mnie motywują do działania. Warto pozostawić po sobie ślad :).