Cześć Moi drodzy,
dziś chciałabym Wam przedstawić kilka nowości od wydawnictwa Niezwykłego.
Bardzo interesujące książki, które warto przeczytać.
Dzieci Sendlerowej
OPIS
Ta
książka opisuje niezwykłe losy Ireny Sendlerowej. To opowieść o kobiecie, która
dzięki niewiarygodnej odwadze, determinacji i nadziei, podejmując ogromne
ryzyko, uratowała przed śmiercią lub deportacją do obozów zagłady 2500
żydowskich dzieci.
Irena
Sendlerowa ukryła ich nazwiska w butelce i schowała ją pod starą jabłonią na
działce swojego przyjaciela. Miała nadzieję, że po wojnie dzieci zostaną
odnalezione przez swoich bliskich. Nie mogła jednak przewidzieć, że 90% krewnych
uratowanych przez nią dzieci zginie.
Nazywana
Aniołem z warszawskiego getta. Do dzisiaj jest symbolem walki o godność
człowieka, szukania nadziei, tam, gdzie już jej nie ma, a także słuchania
głosu, który mówi, że trzeba pomagać tym, którym dzieje się krzywda.
W
1942 roku Irena, jako pracownik opieki zdrowotnej, uzyskała zgodę na wchodzenie
do warszawskiego getta. Tam, chodząc od drzwi do drzwi, prosiła rodziców i
krewnych, aby pozwolili jej wydostać ich dzieci za mury. Namawiała swoich
przyjaciół i sąsiadów, żeby pomogli jej je ukryć. Wraz ze współpracownikami
opieki społecznej oraz ruchu oporu stworzyła całą siatkę przerzutową. Dzieci
były transportowane kanałami, tajnymi przejściami w opuszczonych budynkach,
schowane w trumnach lub pod ubraniami.
Ta
książka to opowieść o odwadze, miłości i człowieczeństwie, które bardzo jasno
świecą nawet w chwilach, kiedy wszystko gaśnie.
Dłuższy opis
Wydarzenia
w Warszawie za niemieckiej okupacji i dokonania grupy ludzi, której przewodziła
Irena Sendlerowa, to zdumiewająca historia godna wielkiej powieści. Niniejsza
książka jednak zasadniczo należy do literatury faktu. Moimi źródłami były
dokumenty, w tym spisane własnoręcznie przez Irenę wspomnienia i zapisy jej
wywiadów, świadectwa dzieci, które ocaliła, i jej współpracowników (a także ich
dzieci), pamiętniki i biografie ludzi, którzy spotykali ją na swojej drodze,
publikowane wywiady, rozmowy prywatne, akademickie opracowania na temat
wojennej Warszawy, wizyty w wielu opisanych miejscach, a także gruntowne
badania w archiwach w Warszawie, Berlinie, Londynie, Nowym Jorku i Jerozolimie.
Jednak
często, jak to w przypadku każdej „tajnej komórki”, dokumenty historyczne są ze
sobą sprzeczne, a wątki nikną nierozwikłane. Pewne aspekty tej opowieści były
zbyt niebezpieczne, by mówić o nich po wojnie, zwłaszcza za rządów komunistów w
Polsce, więc niektóre świadectwa z konieczności są bardzo wybiórcze. Sama Irena
pisząc posługiwała się czasami pseudonimami, które należy rozszyfrowywać (szczególnie
gdy pisała o Adamie). Należy też wyważyć prawdę młodzieńczej nierozwagi oraz
kwestie wynikające z pobożności w podeszłym wieku. Pewne historie o chwalebnych
wyczynach chcemy opowiadać dla własnych celów emocjonalnych. Przede wszystkim
istnieją nie zawsze zgodne ze sobą wspomnienia, przytaczane dziesięciolecia po
wydarzeniach, wielu różnych świadków poszczególnych zajść, których ci w pełni wówczas
nie mogli rozumieć. W doniesieniach medialnych czy w publikowanych wywiadach
wyraźnie widać ślady wszystkiego, co „umknęło w tłumaczeniu”.
W
skomplikowanym okresie po wyzwoleniu Warszawy nie wszyscy życzyli sobie, żeby
ich losy – nieważne jak heroiczne – były opowiadane, a niniejsza książka nie
rości sobie prawa do miana pracy encyklopedycznej. W przypisach zasygnalizowałam
kilka nieopowiedzianych historii oraz zagubionych dla tej opowieści nazwisk
(choć część pojawia się w innych relacjach). Niektórzy z najważniejszych
współpracowników Ireny Sendlerowej – ludzie pokroju Wandy
Drozdowskiej-Rogowicz, Izabeli Kuczkowskiej, Zofii Pateckiej, Róży Zawadzkiej,
Wincentego Ferstera, Jadwigi Bilwin czy Heleny Merenholc – są tu tylko
wzmiankowani lub nie zostali opisani wcale. Najczęściej wynikało to z tej
prostej przyczyny, że nie byłam w stanie znaleźć wystarczających informacji na
temat ich życia i ich wojennej działalności. Ponadto na kartach jednej książki
nie da się należycie opisać losów dwudziestu, trzydziestu bohaterów. Sama Irena
zaliczała tych ludzi do swoich najodważniejszych współpracowników.
Powinnam
również zaznaczyć, że niniejsza biografia opisuje jedynie wczesne życie Ireny
Sendlerowej. Nie licząc krótkiego epilogu, nie próbowałam udokumentować
złożonych doświadczeń rodzinnych, miłosnych i politycznych, które kształtowały
jej długie życie po 1945 roku. Historia stalinizmu i poststalinizmu w Polsce to
także swego rodzaju holokaust, a Irena musiała w tym czasie mierzyć się z
zupełnie nowymi zagrożeniami i represjami.
We
wszystkich tych przypadkach musiałam ocenić, które szczegóły są bardziej
wiarygodne, i wyciągnąć wnioski, opierając się na zdrowym rozsądku, mojej opinii
o osobistych motywacjach bohaterów oraz materiale źródłowym. Kiedy uznawałam, że
pomimo luk rozproszone fakty oraz sposób, w jaki się łączą (opierając się o
znany kontekst oraz charakter danej osoby), można dokładnie zrozumieć, to taką
historię bez dodatkowych zastrzeżeń opowiadałam, uważam bowiem, że należy to
uczynić. W niektórych przypadkach obejmowało to ekstrapolowanie z kontekstu
historycznego, by ustalić kolejność wydarzeń oraz szczegóły pewnych związków czy
spotkań członków komórki o niesprecyzowanej tożsamości. Owe szczegóły we
wszystkich przypadkach wspierają się na rusztowaniu znanych faktów, ale gdy w
owym rusztowaniu pojawiały się luki (a czasami są one znaczne), wyciągałam
wnioski na podstawie mojego osądu oraz szerszej wiedzy na temat okresu
historycznego, a także ludzi, o których pisałam. Inny autor, korzystając z tego
samego rusztowania, mógłby opowiedzieć inną historię. Czytelnicy zainteresowani
podążaniem moją ścieżką i wyciąganiem własnych wniosków, być może zgoła
odmiennych, mogą prześledzić moje badania w przypisach. Jestem również otwarta
na korespondencję z czytelnikami poprzez moją uczelnianą skrzynkę mailową.
Opowiadając
niniejszą historię, pozwoliłam sobie na jeszcze jedną swobodę w potraktowaniu
archiwów oraz źródeł historycznych. W kilku przypadkach przedstawiłam wgląd w
uczucia lub przemyślenia bohaterów albo też przeformułowane dialogi. Te
fragmenty opierają się o źródłowo odnotowane dialogi lub doświadczenia, ekstrapolację
faktów historycznych lub też moje ogólne wyczucie charakterów i osobowości
postaci nabyte w wyniku rozległych badań i gromadzenia wspomnień na ich temat.
Ekstrapolowanie oraz rekonstruowanie wydarzeń z konieczności często bywało
fragmentaryczne. Na przykład materiały wykorzystane do opisu Sylwestra 1942
roku obejmują zarówno stare zdjęcia zrobione tamtej nocy, wspominki jednego z
uczestników na temat mieszkania Kukulskiej, jak i historyczne informacje na
temat polskich tradycji noworocznych, inne wspomnienia z okresu II wojny
światowej, a także ogólne wyczucie wsparte o naszą wiedzę o osobowości
uczestników przyjęcia oraz relacji między nimi. W innych przypadkach Irena
przedstawiła we wspomnieniach dokładne słowa swoich rozmówców, lecz jedynie
streszczała treść własnych odpowiedzi, nie przytaczając ich dokładnie. Pisząc z
perspektywy poszczególnych postaci, by pokazać, co mogły widzieć i czego
doświadczać, zwłaszcza w scenach opisujących wydarzenia i miejsca w Warszawie,
często polegałam na fotografiach z epoki, relacjach innych świadków, mapach
oraz wywiadach prowadzonych w ramach projektów historii mówionej. Swoje
najważniejsze źródła wskazuję w przypisach, a wszystkie źródła są wymienione w
bibliografii.
Jest
to historia jak zawsze nieco zamazana, której towarzyszą wszystkie zagrożenia
czasu wielkiego mroku, jakim był Holokaust w Polsce, zarówno podczas II wojny
światowej, jak i za późniejszych rządów komunistów. We wszystkich przypadkach
jako historyk i naukowiec starałam się wyciągać jak najlepsze wnioski, po czym
opowiadałam historię zdumiewającej grupy kobiet i mężczyzn, którzy ocalili od
mroku tysiące dzieci.
Lilianna
OPIS
Pierwszy tom nowej serii
autorki Dziewczyny ze złotej klatki i Nasze wczoraj
Tatuaż
może być zbroją, czyjąś historią, którą poznaje się obraz po obrazie.
Lilianna zapomniała, czym
jest bezpieczeństwo. Jedna lekkomyślna decyzja sprawiła, że już nie pamięta,
jak wygląda dzień bez strachu, ale dla swojego syna – musi sobie przypomnieć.
Mat jest cenionym
tatuażystą. Dawno zrozumiał, że tatuaż to nie tylko ozdoba na ciele. To szansa
na ukrycie przeszłości i rozpoczęcie życia od nowa. Na to, żeby przykryć
bolesną bliznę pięknym wzorem.
Ich pierwsze spotkanie
jest pełne uprzedzeń. Mat widzi w Liliannie dziewczynę bez ambicji
i charakteru. A on gardzi ludźmi, którzy nie mają w życiu żadnego celu.
i charakteru. A on gardzi ludźmi, którzy nie mają w życiu żadnego celu.
Jednak Mat szybko
zrozumie, jak bardzo się myli, szczególnie kiedy zacznie odkrywać prawdę
o Liliannie, zapisaną na jej skórze.
o Liliannie, zapisaną na jej skórze.
Z piasku i popiołu
Amy Harmon
Premiera 25.03.2020
OPIS
Włochy, rok 1943, Niemcy
okupują większość kraju. I polują na Żydów.
Eva Rosselli i Angelo Bianco
wychowywali się jak rodzeństwo, ale w końcu pomiędzy nimi stanęły polityka i
religia.
Po latach zakochali się w sobie,
lecz kościół wezwał Angelo i ten wybrał kapłaństwo.
Ponad dekadę później Angelo jest
katolickim księdzem, a Eva – kobietą, która nie ma gdzie iść.
By ochronić ją przed gestapo, mężczyzna decyduje się ukryć Evę w klasztorze,
gdzie ta odkrywa, że jest tylko jednym z wielu chronionych przez Kościół
katolicki, Żydów.
Ale Eva nie potrafi się ukrywać i
czekać na lepsze czasy, podczas gdy Angelo ryzykuje dla niej wszystko. Jest
wojna, wielu ludzi potrzebuje pomocy. Angelo i Eva przechodzą kolejne ciężkie
próby oraz podejmują bolesne decyzje. W końcu będą musieli podjąć tę
najtrudniejszą.
Książka znalazła się w finale Goodreads Choice Award w
kategorii powieść historyczna.
Opinie
„Powieści miłosne Amy Harmon zawsze poruszają moje
serce, ale książka Z piasku i popiołu
poruszyła także duszę. To
olśniewające dzieło”.
Mia
Sheridan, autorka bestsellerów „New
York Timesa”
„Byłam zahipnotyzowana. Książka sprawia wrażenie
całkowicie autentycznej. Autorka świetnie utrzymała równowagę pomiędzy prawdą
historyczną, fikcją a tematami dotyczącymi wiary. Z trudem łapałam oddech”.
Katy Regnery, autorka bestsellerów „New York Timesa”
„Właśnie skończyłam czytać i nie mogę przestać płakać.
Ta powieść jest fenomenalna! Znakomity styl, heroiczna miłosna historia, przygnębiające
wydarzenia. Musiałam przerywać lekturę, żeby złapać oddech”.
Schmexy Girl Book Blog
„Piękna i
zmysłowa książka. Tragiczna i wstrząsająca. Wojna. Miłość. Wiara. Wspaniała,
pełna historycznych szczegółów. To czołg, który wedrze się w wasze serca i
zostawi po sobie zgliszcza, na których zakwitną maki”.
Suanne
Laqueur, autorka An Exaltation of Larks
O autorce
Amy Harmon jest autorką dziesięciu powieści, które stały
się bestselerami „New York Timesa”,
„Wall Street Journal” i „USA Today”, w tym nagrodzonej Whitney
Award Prawo Mojżesza. Jej powieści historyczne, podnoszące na duchu
romanse i książki dla młodzieży zostały wydane w dwunastu krajach.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, bardzo mnie motywują do działania. Warto pozostawić po sobie ślad :).