,,Folwark zwierzęcy" George Orwell - recenzja.


   Historia opisana w Folwarku wciska w fotel.

Do przeczytania książki namówiły mnie liczne opinie na temat lektury, wiele słyszałam również od Pana od historii, który polecał nam książki Orwella. Niedawno przeczytała również książkę moja znajoma, która skusiła mnie jeszcze bardziej. No, więc poszłam do biblioteki i przeczytałam.  
Wciągnęła mnie bez reszty, czytałam szybko i jestem pod wrażeniem.
Dlaczego? Zaraz odpowiem... .

źródło
Autor: George Orwell
Tytuł: ,,Folwark zwierzęcy"
Tytuł oryginalny: Animal Farm
Wydawnictwo: Muza
Tłumaczenie:  Bartłomiej Zborski
Gatunek: satyra
Strony: 136
Data pierwszego wydania: 1945
Data wydania: 2006
Ocena na Lubimy Czytać.pl : 7,7
Moja ocena: 10/10

      George Orwell to właściwie Eric Arthur Blair.
Angielski powieściopisarz, eseista i publicysta, który zasłynął z takich powieści jak ,,Folwark zwierzęcy"  i ,,Rok 1984". W powieściach daje wyraz sprzeciwu wobec totalitaryzmu.  W Polsce poza powyższymi tytułami ukazały się również ,,Córka proboszcza" , ,,Wiwat aspidistra! " , ,,Brak tchu" , ,,Birmańskie dni" oraz zbiór felietonów i esejów ,,I ślepy by dostrzegł".
Pisarz żył nie wiele, tylko 47lat. Według wiadomości od tłumacza, którą znajdziemy na końcu wydania, pisarz niedługo po ukończeniu (10.1947) pierwszego konspektu powieści ,,Rok 1984" zapadł na ciężką chorobę, zadawnioną chorobę płuc. Niedługo później zmarł. (1903-1950).
Wiadomości znalazłam na okładce książki i na Lubimy Czytać.pl. 


       Wielu z Was powieść może kojarzyć ze szkoły jako lekturę, mnie jednak ominęła w szkole, dlatego postanowiłam sama po nią sięgnąć z czystej nie przymuszonej woli, zżerała mnie ciekawość.
No, więc zaczęłam... i mnie wciągnęło. Jednak na samym początku chciałabym Wam przedstawić co o ,, Folwarku'' pisał autor.

" ,,Folwark Zwierzęcy"  miał być przede wszystkim satyrą na rewolucję rosyjską. Jednak, jak podkreślam, przesłanie utworu jest szersze: chciałem wyrazić w nim myśl, iż ów szczególny rodzaj rewolucji [...] może doprowadzić jedynie do zmiany władców. Mój morał brzmi tak oto:  rewolucje mogą przynieść radykalną poprawę, gdy masy będą czujne i będą wiedzieć, jak pozbyć się swych przywódców, gdy tamci zrobią, co do nich należy.  [...] Nie można robić rewolucji, jeżeli nie robi się jej dla siebie; nie ma czegoś takiego jak dobrotliwa dyktatura".
 
         Po przeczytaniu tej "niewielkiej" lektury  mam nagromadzonych w sobie tak wiele różnych odczuć,że aż trudno mi to wszystko opisać.  Sama książka zaczyna się od opisu autora, który mówi w niej o tym jak doszło do wydania powieści. Autora nie ominęły nieprzychylne komentarze i liczne problemy. Wielu ludzi nie zgadzało się z głoszonymi przez pisarza słowami. Jednak udało się.
"Czy nie jest zatem, towarzysze, jasne jak słońce, że całe zło naszego życia ma przyczynę w tyranii człowieka?".
 

        Przedstawiona historia opowiada o folwarku dworskim, na którym mieszkały zwierzęta i ich właściciele, którzy nieszczególnie traktowali swoich "podopiecznych". Dla ludzi ważniejsze były wytwarzane przez zwierzęta produkty oraz ich siła potrzebna do wykonywania wielu czynności związanych z prowadzeniem gospodarstwa. Zwierzęta były nieszczęśliwe, zmęczone od ciężkiej pracy i wygłodniałe, ponieważ ich racje żywnościowe były niewielkie.

"Człowiek jest jedynym stworzeniem, które konsumuje, niczego nie produkując. Nie daje mleka, nie znosi jaj, jest zbyt słaby, by ciągnąć pług, nie potrafi dogonić królika. A jednak jest panem wszystkich zwierząt. Zapędza je do pracy, przydziela minimalne ilości pożywienia, by nie głodowały, a resztę zatrzymuje dla siebie".

Zwierzęta pragnęły wolności, wybuchło ... . 

Tak w powieści dzieje się niezwykle dużo, całość może być odbierana na wiele sposobów. Jednak w postaciach zwierząt kryją się ludzkie charaktery, pragnienia, żądze itp. To ogromna zaleta książki, jej różnorodność znaczeń.  Poza tym różne charakterystyczne zachowania są bardzo widoczne i dają do myślenia. 
W książce możemy odnaleźć wielu bohaterów- zwierząt, które ukazują cechy charakterystyczne dla społeczeństwa, władzy.  Przykuwa to uwagę. Mnie jednak wciągnęły bardziej same dzieje folwarku. Chociaż zwracałam uwagę na wiele elementów. 

Podsumowując:

 
Po ,,Folwark zwierzęcy" warto sięgnąć ze względu na:
1. Odważny sposób pisania autora.
2.Bardzo ważny wątek i zachowania.
3. Ciekawie wykreowany świat i niezapomnianych bohaterów.
4. Tematyka.
5.Przesłanie książki.
6.Myśli zawarte w tekście.
Uważam,że każdy szanujący się czytelnik powinien znać jedną z książek autora. Może nie jest to powieść odpowiednia dla każdego, ale osoby, które są w liceum i starsze powinny zapoznać się z ,,Folwarkiem zwierzęcym".  

                                                                                                                                                 Possi

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz


Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, bardzo mnie motywują do działania. Warto pozostawić po sobie ślad :).